PEMBANGUNAN PERISIAN (VORLATIE) MENGGUNAKAN KAEDAH KEKISI VORTEKS BAGI MENENTUKAN CIRI AERODINAMIK SAYAP SEMBARANGAN

Authors

  • Zainul Rashid Shamsudin Jabatan Aeronautik danAutomotif Fakulti Kejuruteraan, Mekanikal Universiti Teknologi Malaysia 81310 Johor Bahru, JOHOR
  • Mohammad Nazri Mohd. Jaafar Jabatan Aeronautik danAutomotif Fakulti Kejuruteraan, Mekanikal Universiti Teknologi Malaysia 81310 Johor Bahru, JOHOR

Keywords:

Keywords

Abstract

Proses merelca bentuk sesebuah kenderoan seperti pesawat terbang
terdiri daripada beberapa pertngkat sebelum ia dapat disiaplcan.
Bermula dart lcajian parametrtk: sehinggalah lcepada peringlcaI
fabrikasinya. setiap satu peringkaI saling bersandar antara satu sama
lain. Salah satu peringlcat yang memainlcan peranan terpeming ialah
proses penganggaran ciri-ciri aerodinamik [1].
Dewasa ini pembangunan terhadap lcaedah penganggaran
masih lagi pada peringkat pengkajian biarpun beberapa keputusan
menunjukkan ntlat-ntlainya agak baik. Pembangunan teknologi
komputer telah memungkinkan segala teori yang telah lama wujud
tentang penganggaran ciri-ciri aerodinamik. Ciri-ctrt aerodtnamik
tersebut ialah seperti pekali daya angkat. daya sererdan tekanan.
Amara lcaedah yang menjadi kaj ian penganalisis aerodinamtk
ialah Kaedah Panel 'dan Kaedah Kekist Vartelcs [ 2]. Kemajuan
relmologi komputer Iewat 80an telah membo/ehkan pe/bagai perisiun
yang berlandaskan. kaedah in; dibangunkan. Namun begitu ,
ketepatannya masih betum berupaya menyamai ujian terowong angin Kertas kerja ini bertujuan menerangkan pembangunan sebuah  perisian yang menggunakan lcaedah kekisi voneks, ya kni satu kaedah yang dimajukan dari teori kelasik Ludwig PrandJl iaitu teori 'garis mengangkat' kepada teori 'permukaan mengangkat ' sehingga terhasilnya ciri-ciri aerodinamik sesuatu bentuk jasad sembarangan [3 & 4].

References

I. Hewitt , B.L., and Illingworth C.R. , 1976, 'Computational Methods and Problems in Aeronautical Fluid Dynamic " Academic Press Inc., New York.

Moran. J., 1974 'An Introduction to Theoritical dan Computational

Aerodynamic ', John Wiley & Son Inc., Canada.

Anderson, J.D., 1991 'Fundamentals of Aerodynamics '. McGraw-Hill International. USA.

Katz, J. and Plotkin. A., 1991 'Low Speed Aerodynamic from Wing Theory to Panel Method', McGraw-Hill International. USA.

Smith, M.L. and Bertin John J, 1979 'Aerodynamic for Engineers ' Prentice Hall Inc., Englewood Cliffs, S . 1., New Jersey , USA.

Downloads

Published

2018-05-21

How to Cite

Shamsudin, Z. R., & Mohd. Jaafar, M. N. (2018). PEMBANGUNAN PERISIAN (VORLATIE) MENGGUNAKAN KAEDAH KEKISI VORTEKS BAGI MENENTUKAN CIRI AERODINAMIK SAYAP SEMBARANGAN. Jurnal Mekanikal, 7(1). Retrieved from https://jurnalmekanikal.utm.my/index.php/jurnalmekanikal/article/view/285

Issue

Section

Mechanical

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.